کانبان ناب ایرانکانبان ناب ایرانکانبان ناب ایرانکانبان ناب ایران
  • صفحه اصلی
  • دانشنامه
  • مقالات
  • دوره ها
  • رویداد ها
  • گواهی‌ها
  • معرفی نویسندگان
  • تماس با ما
اسپرینت ها در قلب چارچوب اسکرام هستند
اسکرام و اسپرینت‌ها + نسخه صوتی
14 شهریور 1399
نگاشت جریان ارزش از ناب سرچشمه می‌گیرد و کمک می‌کند تا از فرایند درک بهتری داشته باشیم و بتوانیم آن را بهبود دهیم.
نگاشت جریان ارزش- درس اول (ویدئو)
14 شهریور 1399

توسعه نرم‌افزار چابک در دورکاری (بخش اول)

منتشر شده توسط سوگل کرمانی در 14 شهریور 1399
موضوعات
  • چابک
  • کتاب‌های ناب
برچسب ها
  • تکنیک های توسعه ناب
  • توسعه نرم‌افزار
  • متدهای چابک
کتاب «توسعه نرم افزار چابک در دورکاری» درس‌های مهمی در مورد چگونگی دیجیتالی شدن و ادامه‌ی کسب و کارها در شرایط کرونا را ارائه می‌دهد.

این کتاب در خصوص ایجاد و مدیریت تیم‌های توسعه نرم‌افزار در دوران ویروس کرونا است که می‌بایست کارمندان به صورت دورکاری کار کنند.

5 دقیقه زمان مطالعه

کتاب «توسعه نرم‌افزار چابک در دورکاری» توصیه‌ها و درس‌های مهمی در مورد چگونگی کار و ادامه‌ی حیات کسب و کارها در شرایط کرونا را ارائه می‌دهد. اگر پیش‌گفتار این مطلب را نخوانده‌اید؛ پشنهاد می‌کنم مطالعه را از بخش پیش‌گفتار شروع کنید.

 

دیجیتالی شدن، شرطی برای ادامه حیات

اگر کسب و کارها متوجه نشوند که چگونه تمام شرکت خود را برای سازگاری با تکنولوژی‌های جدید تغییر دهند، حداقل چهل درصد آن‌ها در ده سال آینده از بین می‌روند.

 

ماری بارا (Mary Barra)، مدیرعامل جنرال‌موتور:

«امروزه جدا از خطر ویروس، به نظر می‌رسد پیدا کردن یک شغل صد در صد آفلاین کار بسیار سختی باشد. حتی امروزه سازندگان صنایع دستی سنتی و صنعتی به شبکه (Network) پیوسته‌اند، زیرا نیاز دارند تبلیغ کنند و محصولات‌شان را بفروشند، سفارشات‌شان را پیگیری کنند؛ از مشتریان بازخورد بگیرند و در کل، کسب‌وکارشان را به طور موثرتری مدیریت کنند. این موضوع به تمام پروژه‌های تجارت‌الکترونیک و دیگر شرکت‌ها، اعم از  کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ تعمیم می‌یابد. همه آن‌ها به نوعی به راه‌حلی دیجیتال برای تکامل و ارائه سود به صاحبان‌شان، کارمندان و مشتریان نیاز دارند؛ که می‌تواند صفحه‌وب (Landing Page)، پورتال آنلاین پیچیده‌تر یا پلت‌فرم نرم‌افزاری باشد».

گاهی‌اوقات چنین راه‌حل‌های دیجیتالی، اگر بسیار پیچیده نبوده و کم و بیش استاندارد باشد، می‌تواند توسط فروشندگان شخص ثالث محصولات نرم‌افزاری به عنوان یک سرویس به مشتریان ارائه شود.

در صورتیکه در بیشتر موارد- و این همان چیزی است که این‌جا در مورد آن صحبت می‌کنیم- کسب‌وکارها نیازمند راه‌حل‌های مرسوم یا سفارشی هستند که مناسب نیازهای مدل تجاری آن‌ها باشد؛ این راه‌حل‌های سفارشی‌ زمانی تقاضا می‌شوند که کسب‌و‌کار، ایده‌های مخربی دارد که با محصولات (COTS (Commercial Off-The-Shelf نمی‌توان به آن‌ها جامه عمل پوشاند.

به طور کلی هزینه دیجیتالی نشدن یک کسب‌وکار می‌تواند بسیار چشم‌گیر باشد.

 

بررسی یک مورد واقعی

بیایید یک مورد واقعی را بررسی کنیم که به‌بهترین شکل این موضوع را اثبات می‌کند.

همه ما شرکت بلاک‌باستر (Blockbuster LLC)، شرکت آمریکایی ارائه دهنده خدمات اجاره فیلم‌های خانگی و بازی‌های ویدیویی را از طریق فروشگاه‌هایش، ویدئو‌های درخواستی و همچنین تئاترهای سینما، می‌شناسیم. در سال ۲۰۰۴، این شرکت بیش از۸۰۰۰۰ کارمند در سراسر جهان داشت؛ که در بیش از ۹۰۰۰ فروشگاه مشغول به کار بودند. در حال حاضر، این کسب و کار تنها یک فروشگاه باز در ایالت ارگان (Oregon) دارد. ممکن است بپرسید چه اتفاقی افتاده که بلاک‌باستر و تجارت آن را با چنین فاجعه ای مواجه کرده است، و پاسخ بسیار ساده است- فقدان درک کافی از توسعه و تکامل کسب و کار مدرن.

رید هاستینگز (Reed Hastings) در سال ۲۰۰۰ به جان آنتی‌کو (John Antioco) مدیرعامل سابق شرکت بلاک‌باستر مراجعه کرد و از او خواست برای تاسیس شرکتش ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند- نتفلیکس. در آن زمان، نتفلیکس یک سرویس ارسال دی‌وی‌دی بود که مشتریان می‌توانستند بصورت آنلاین سفارش دهند. آنتی‌کو به اشتباه تصور می‌کرد که این سرویس خیلی طاقت‌فرسا است و نمی‌تواند به یک کسب‌وکار تبدیل شود. مشکل واقعی این بود که او نمی‌توانست دنیا را بدون مراجعه به یک فروشگاه برای اجاره فیلم تجسم کند، درحالی‌که نتفلیکس دنیایی از کار و معاملات دیجیتالی را می‌دید.

آنتی‌کو پیشنهاد او را رد کرد و سرانجام بلاک‌باستر تعطیل شد. ازطرف‌ دیگر نتفلیکس اکنون ۱۳۰ میلیارد دلار بودجه دارد که آن را در میان غول‌های رسانه‌ای مانند دیزنی (Disney) با 155 میلیارد دلار و کام‌کست (Comcast) با 169 میلیارد دلار بودجه قرار می‌دهد.

نتیجه اصلی این مثال، ناتوانی در تفکر متفاوت و خارج از چارچوب است و همچنین عدم‌پذیرش این امر که چشم‌انداز دیجیتالی امروز، تجارت و کسب‌وکارها را در نقاط سنتی خود متوقف کرده و از پیشرفت و رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند.

به همین دلیل است که تقریباً همه مشاغل باید از قوانین تحول دیجیتال پیروی کنند. ازاین‌رو آن‌ها به راه‌حل‌های نرم‌افزاری نیاز دارند تا بتوانند به رقابت بپردازند، چه به سادگی یک صفحه وب برای ارتباط با مخاطبین با توضیحات مختصر باشد، چه یک پورتال تمام عیار، سیستم یا پلتفرمی برای مدیریت صحیح عملکرد، کارمندان و یا مشتریان.

 بخش‌ دوم کتاب را از اینجا (بخش دوم) بخوانید.

مترجم: زیبا زینلی

ویراستار: سوگل کرمانی

منبع: Agile Remote Software Development: A Practical Guide to the Galaxy of Augmented Staffing, Remote Teams and Other Scary Software Development Things

اشتراک
سوگل کرمانی
سوگل کرمانی

مطالب مرتبط

استفاده از کانبان در عملیات فناوری اطلاعات

استفاده از کانبان در عملیات فناوری اطلاعات

31 خرداد 1401

استفاده از کانبان در عملیات فناوری اطلاعات-بخش ده(پایانی)


اطلاعات بیشتر
استفاده از کانبان در عملیات فناوری اطلاعات

استفاده از کانبان در عملیات فناوری اطلاعات

27 خرداد 1401

استفاده از کانبان در عملیات فناوری اطلاعات-بخش نهم


اطلاعات بیشتر
کار دانش‌محور ناب
21 اسفند 1400

کار دانش‌‌محور ناب – بخش چهارم- ساختار تبادل اطلاعات


اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • صفحه اصلی
  • دانشنامه
  • مقالات
  • دوره ها
  • رویداد ها
  • گواهی‌ها
  • معرفی نویسندگان
  • تماس با ما

عضویت در خبرنامه

لطفا صبر کنید

تشکر از شما بابت عضویت درخبرنامه

info@leankanban.ir09393406700

کانبان ناب ایران را دنبال کنید.

  • instagram
  • linkedin
  • beatport
  • telegram
  • aparat
تمام حقوق برای مجموعه کانبان ناب ایران محفوظ است.