کانبان ناب ایرانکانبان ناب ایرانکانبان ناب ایرانکانبان ناب ایران
  • صفحه اصلی
  • دانشنامه
  • مقالات
  • دوره‌ها
  • رویدادها
  • گواهی‌ها
  • معرفی نویسندگان
  • تماس با ما
در اوایل سال 2001، در ایالت یوتا (Utah)، هفده نفر برای بحث در مورد آینده توسعه نرم‌افزار گرد‌هم آمدند.
مروری بر بیانیه چابک+ نسخه صوتی
10 مهر 1399
چگونه تفاوت بین تابلو کانبان و اسکرام را توضیح می‌دهید؟
تفاوت بین تابلو کانبان و تابلو اسکرام
10 مهر 1399

اسکرام خود را تثبیت کنید (بخش اول)

منتشر شده توسط علی مفخر در 10 مهر 1399
موضوعات
  • اسکرام
  • چابک
  • کتاب‌های اسکرام
برچسب ها
  • اسکرام
  • توسعه نرم افزار
  • رفع موانع سازمانی
  • متدهای چابک
کتاب «اسکرام خود را تثبیت کنید» به شما می‌آموزد که چگونه ضمن رفع موانع سازمانی به تیم های اسکرام برای ارائه ارزش و رسیدن به هدف کمک کنید.

کتاب «اسکرام خود را تثبیت کنید» به شما می‌آموزد که چگونه ضمن رفع موانع سازمانی به تیم های اسکرام برای ارائه ارزش و رسیدن به هدف کمک کنید.

11 دقیقه زمان مطالعه

مقدمه مترجم

این کتاب به عناصر و ارزش‌های اسکرام می‌پردازد. در این کتاب می‌آموزید که چگونه به‌عنوان یک استاد اسکرام باتجربه، ضمن رفع موانع سازمانی و کمک به تیم ‌های اسکرام، برای ارائه ارزش واقعی، خواسته‌های آن‌ها را متعادل و کشف کنید.

 

«مقدمه مختصری از اسکرام»

 

آیا راهنمای اسکرام را خوانده‌اید؟

به نظر سوال مسخره‌ای است. برایان (Ryan) به تازگی این سوال را از یک تیم اسکرام باتجربه پرسید. چطور ممکن است تیمی دوساله، راهنمای اسکرام را نخوانده باشد؟ این راهنما تنها 20 صفحه دارد. با این وجود، از یک تیم نه نفره فقط پنج نفر دست‌هایشان را بلند کردند.

ما این آزمایش را بارها انجام داده‌ایم و هنوز ندیده‌ایم که همه دست‌هایشان را بالا ببرند. شما را تشویق می‌کنیم که حتما این سوال را از تیم خود بپرسید. این آزمایش، فرصتی می‌دهد تا آگاه‌ شوید که تیم تا چه حد اسکرام را درک کرده‌ است، و به احتمال زیاد ایده‌های خوبی هم برای جلسات مربیگری آینده بدست می‌آورید. همچنین فرصتی عالی‌ است برای اینکه اعضای تیم بتوانند راهنمای اسکرام را با هم بخوانند و در مورد آن بحث کنند.

لطفا راهنمای اسکرام را مطالعه کنید. این تعریف مورد توافق در سطح جهانی از اسکرام است، و توسط پدیدآورندگان آن -کن شوئبر (Ken Schwaber) و جف ساترلند (Jeff Sutherland)- که هرچند وقت یک‌بار آن‌را بروز می‌کنند، نگهداری می‌شود. در حقیقت راهنمای اسکرام متراکم است. ما مرتبا آن‌را می‌خوانیم و غالبا درباره برداشت‌های مختلف خود درخصوص تفاوت‌های جزئی بحث می‌کنیم. وجود این‌گونه گفتگوها و همچنین خواندن راهنمای اسکرام برای شما و تیم‌تان مزایای بسیاری دارد.

فقط به خاطر داشته‌باشید که اسکرام علاج قطعی مشکلات نیست. اسکرام تمامی مشکلات موجود در یک سازمان را با شفاف کردن آن‌ها، آشکار می‌کند. اسکرام ممکن است حتی مشکلاتی که از وجود آن آگاه نبودید را آشکار کند. در رویدادهای اسکرام نقاط بازبینی حساب شده‌ای وجود دارد که فرصت‌هایی را برای تحت کنترل درآوردن قوه ادراک سازمان‌تان در خصوص حل مشکلات، سازگاری با شرایط متغیری که با آن روبرو هستید و ایجاد شفافیت در هر مرحله از راه را فراهم می‌کند. اسکرام مشکلات آشکار نشده را به طرز شگفت‌آوری حل نمی‌کند، اما ابزار و تکنیک‌هایی را ارائه می‌دهد که اگر به خوبی بکار برده‌شوند می‌توانند منجر به موفقیت گردند. هدف ما از تهیه این کتاب کمک به کسب اطمینان از این است که شما می‌توانید اسکرام را به طور موثری در سازمان خود استفاده کنید.

اسکرام یک چارچوب قدرتمند است که برای حوزه کاری پیچیده‌ای مانند توسعه نرم‌افزار ساخته شده است، که همان چیزی است که در این کتاب روی آن متمرکز می‌شویم. اکیداً توصیه می‌کنیم برای یادگیری بیشتر در مورد حوزه‌های پیچیده کسب و کار، با چارچوب کانوین (Cynefin Framework)، یا ماتریس استیسی (Stacey Matrix) آشنا شوید. هر دو روش‌های بسیار خوبی برای درک حوزه‌های مختلف کسب و کار هستند و می‌توانند منابع فوق‌العاده‌ای برای کمک به متقاعدکردن دیگران در سازمان برای پذیرش تجربیات (به عبارت دیگر، راهنمایی تجربی) به جای درخواست قطعی و مسلم، باشند. تجربه‌گرایی هسته اسکرام است. هر رویداد اسکرام همان‌طورکه شما درباره‌ی محصولی که تولید می‌کنید بیشتر یاد می‌گیرید؛ فرصتی برای بررسی کار و گرفتن تصمیم‌های جدید است. در ابتدا، تغییر جهت مبتنی بر تجربه ممکن است برای جذب کردن افراد مشکل باشد، اما نتایج مثبت به شما کمک می‌کند تا بر آنها پیروز شوید.

بدون معطلی، در اینجا تلاش ما ارائه کوتاه‌ترین توضیحات درباره‌ی چارچوب اسکرام در جهان است. (در فصل‌های بعدی جزئیات بیشتری را درباره این عناصر گوناگون در اختیارتان قرار می‌دهیم.)

 

مروری سریع

اسکرام چارچوبی مبتنی بر کنترل فرایند تجربی است- کنترل فرایندی که به جای تعریف صریح تمامی مراحل پیش‌رو، طراحی شده است تا شما را از طریق تجربه هدایت کند. اسکرام برای مشکلات پیچیده طراحی شده‌ است. هنگامی که در یک حوزه پیچیده کار می‌کنید، بیشتر مشکلاتی که می‌خواهید حل کنید ناشناخته هستند تا شناخته شده. از آنجا که نمی توانید پیچیدگی را به‌طور کامل برنامه‌ریزی کنید، شما و تیم اسکرام‌تان باید سه عامل اساسی کنترل فرایند تجربی: بازبینی، سازگاری، و شفافیت را برای رسیدن به راه‌حل به‌کار گیرید.

 این عکس نمایی کلی از چارچوب اسکرام است که در سطحی بالا، ترتیب رویدادها، نقش‌ها در طول رویدادهای اسکرام و چگونگی استفاده از دست‌آوردهای چارچوب برای شفاف سازی اطلاعات را نشان می‌دهد:

اسکرام از 11 عنصر تشکیل شده که به سه دسته تقسیم شده‌اند:

نقش ها:

هر نقش وظایف و مسئولیت‌های واضحی دارد. این سه نقش با هم، یک تیم اسکرام را تشکیل می‌دهند. تیم های اسکرام به صورت خود سازمانده و چند تخصصی هستند، به این معنی که آنها بهترین راه را برای انجام کار خود انتخاب می‌کنند و تمام قابلیت‌ها و مهارت‌های لازم برای تحویل محصولات را دارند.

  • مالک محصول: مسئول بیشینه کردن ارزش محصول است.
  • تیم توسعه: تصمیم می‌گیرد که چگونه محصول را بسازد و تمام مهارت‌های ضروری برای ساخت آن را دارد.
  • استاد اسکرام: رهبری است خدمت‌گذار که اسکرام را در تیم اسکرام و در کل سازمان رواج می‌دهد، حمایت می‌کند، و آموزش می‌دهد.

 

دست‌آوردها:

موارد زیر برای بیشینه کردن شفافیت کارهایی که توسط تیم توسعه انجام می‌شوند، طراحی شده‌اند و به‌طور مداوم در طول رویدادهای اسکرام مورد بازبینی و تطبیق قرار می‌گیرند:

  • بک‌لاگ محصول: مالک محصول صاحب این دست‌آورد است، جایی که در آن همه چیز و هر چیزی که ممکن است برای محصول (اکنون یا در آینده) مورد نیاز باشد، نگه‌داشته می‌شود.
  • بک‌لاگ اسپرینت: تیم توسعه، مالک این دست‌آورد است که شامل برنامه‌ریزی برای اسپرینت جاری است.
  • بخش قابل عرضه: نسخه‌ی «انجام شده» و قابل استفاده از محصول است که توسط تیم توسعه در طول اسپرینت تولید می‌شود.

 

رویدادها:

پیشامدهای تعیین شده و با زمان ثابتی هستند که برای ایجاد فرصت‌هایی منظم ضمن بازبینی و تطبیق دست‌آوردهای اسکرام و به حداقل رساندن نیاز به جلساتی که در اسکرام تعریف نشده‌اند، به‌کار می‌روند:

  • اسپرینت: رویدادی است که شامل چهار رویداد دیگر می‌شود. طول اسپرینت باید یک ماهه یا کمتر باشد.
  • برنامه‌ریزی اسپرینت: در ابتدای اسپرینت اتفاق می‌افتد؛ هنگامی که تیم اسکرام دور هم جمع می‌شوند و برنامه‌ای برای اسپرینت ایجاد می‌کنند.
  • اسکرام روزانه: زمانی‌که تیم توسعه بررسی می‌کند در ارتباط با هدف اسپرینت کجا قرار دارد و برنامه کاری خود را برای 24 ساعت آینده تنظیم می‌کند.
  • بازنگری اسپرینت: در پایان اسپرینت، تیم اسکرام و ذینفعان دورهم جمع می‌شوند و برای بررسی بخش قابل عرضه و تطبیق بک‌لاگ محصول با هم همکاری می‌کنند.
  • بازاندیشی اسپرینت: آخرین رویداد اسپرینت، جایی که تیم اسکرام با یکدیگر جلسه‌ای تشکیل می‌دهند و تصمیم می‌گیرند چگونه در اسپرینت بعدی بهبود یابند.

 

افراد گاهی از این فهرست متعجب می‌شوند. این فهرست شامل بسیاری از تجربه‌های تکمیل کننده که توسط اسکرام تفسیر شده‌است، نمی‌شود؛ مانند داستان‌های کاربر، نمودارهای برن‌دان (Burndown Chart)، امتیازهای داستان، سرعت و غیره. با وجود آن‌که این تجربه‌ها ممکن است در برخی شرایط برای بهتر کردن کنترل فرایند تجربی مفید باشد، اسکرام فقط به این 11 عنصر تاکید دارد.

چارچوب اسکرام ممکن است به خودی خود، خودکار به نظر برسد. بسیاری از تیم‌های اسکرامی در طول اسپرینت، نقش‌ها، فراورده‌ها و رویدادها را به عنوان اقلامی برای تایید لیست، به جای ابزارهایی قدرتمند برای تحویل محصولات، تلقی می‌کنند. احتمالا علت آن‌که عمر این چارچوب پایانی ندارد این است که در سال 2017، بنیانگذاران اسکرام ارزش‌های اسکرام شامل: تمرکز، شفافیت، تعهد، شجاعت و احترام را به راهنمای اسکرام اضافه کردند. بدین ترتیب با وجود یک راهنمای اضافه، می‌توانید ارزش‌های اسکرام را در اولین کتاب‌هایی که توسط کن شوئبر، خالق اسکرام نوشته شده است، پیدا کنید. با افزوده شدن ارزش‌ها به راهنما، مشخص شد که برخی از پیاده‌سازی‌های اسکرام فاقد طول عمر مناسب برای موفقیت است. در اینجا توضیحی برای هر ارزش آورده شده است.

شجاعت: تیم اسکرام باید شجاعت لازم برای شفاف کار کردن، انجام کار درست _حتی اگر پردردسر است_ و مقابله با چالش‌های دشوار را داشته باشد.

تمرکز: تمام افراد باید روی هدف اسپرینت و نتیجه مطلوب اسپرینت تمرکز کنند. مالک محصول باید روی ارزش تمرکز کند، در حالی که تیم توسعه باید بر تحویل و کیفیت زیر نظر هشیارانه‌ی استاد اسکرام تمرکز کند، کسی توجهش روی استفاده تیم از اسکرام و همچنین برطرف کردن هرگونه مانعی است که آنها را بر سر تحویل بخش قابل عرضه متوقف می‌کند.

تعهد : افراد باید متعهد شوند که بیشترین تلاش خود را انجام دهند و به یکدیگر برای موفقیت یاری رسانند.

احترام: اعضای تیم اسکرام لازم است به یکدیگر و به افراد خارج از تیم احترام بگذارند. و آن‌ها (اعضای تیم اسکرام) را به عنوان افرادی توانمند، هوشمند و خلاق در حل مشکل، که هر کدام در حد توانشان بهترین کار را انجام می‌دهند، ببینند .

شفافیت: همه می‌دانند که اخبار بد با گذر زمان بهتر نمی‌شوند. تیم‌های اسکرام باید درمورد کلیه کارها، چالش‌ها و مسائلی که در طول یک اسپرینت با آن‌ها روبرو می‌شوند با ذینفعان شفاف باشند.

این ارزش‌ها زندگی را در چارچوب قرار داده و به تشویق رفتارهای مثبتی که تیم‌ها برای استفاده مؤثر از اسکرام نیاز دارند، کمک می‌کند. ارزش‌ها باید برای افزایش شانس تیم اسکرام برای موفقیت در ایجاد یک محصول عالی، در کل سازمان استفاده و تبلیغ شوند.

در این فصل تنها نکات ضروری را عنوان کردیم. اما نگران نباشید، در ادامه کتاب به هر کدام از این 11 عنصر و ارزش‌های اسکرام با اشتیاق خواهیم پرداخت. اگر دیدگاه خاصی از اسکرام وجود دارد که در مورد آن مطمئن نیستید، برای رفتن به فصل مربوطه و پرداختن به آن عنصر راحت باشید.

در فصل بعد، توجه خود را به‌آنچه برای تیم و سازمان اتفاق می‌افتد، هنگامی که اسکرام به خوبی درک نشده یا به‌درستی توسط تیم‌های توسعه استفاده نشده است، معطوف می‌کنیم.

منبع: Fixing Your Scrum: Practical Solutions to Common Scrum Problems

 

مطالعه بیشتر: همچنین می‌توانید مقاله‌ی راهنمای کانبان برای تیم‌های اسکرام را بخوانید.

منتظر قسمت‌های بعدی باشید.

مترجم : علی مفخر

ویراستار : سوگل کرمانی

 

+1
اشتراک
علی مفخر
علی مفخر

مطالب مرتبط

کتاب «اسکرام خود را تثبیت کنید» به شما می‌آموزد که چگونه ضمن رفع موانع سازمانی به تیم های اسکرام برای ارائه ارزش و رسیدن به هدف کمک کنید.

کتاب «اسکرام خود را تثبیت کنید» به شما می‌آموزد که چگونه ضمن رفع موانع سازمانی به تیم های اسکرام برای ارائه ارزش و رسیدن به هدف کمک کنید.

29 بهمن 1399

چگونه اسکرام خود را تثبیت کنید (بخش سوم)


اطلاعات بیشتر
مربی استاد اسکرام حضور فعال و خودآگاه دارد

مربی استاد اسکرام با حضور فعال و خودآگاه، تیم را ترغیب به همکاری در جلسات مربی گری می کند.

21 بهمن 1399

توصیه های مربی گری برای استاد اسکرام (قسمت سوم)


اطلاعات بیشتر
نقش های متعدد یک مربی استاد اسکرام

یک مربی استاد اسکرام نیاز دارد تا بسته به نیاز تیم نقش های مختلفی را اجرا کند.

29 آذر 1399

توصیه‌های مربی‌گری برای استاد های اسکرام (قسمت دوم)


اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • صفحه اصلی
  • دانشنامه
  • مقالات
  • دوره‌ها
  • رویدادها
  • گواهی‌ها
  • معرفی نویسندگان
  • تماس با ما

عضویت در خبرنامه

لطفا صبر کنید

تشکر از شما بابت عضویت درخبرنامه

info@leankanban.ir09393406700

کانبان ناب ایران را دنبال کنید.

  • instagram
  • linkedin
  • beatport
  • telegram
  • aparat
تمام حقوق برای مجموعه کانبان ناب ایران محفوظ است.