دیروز به سوپرمارکت رفتم وخوشحال شدم که یک تجربه کانبان استاندارد (standard kanban) در آنجا پیادهسازی شده بود. در واقع، برای محدود کردن ازدحام مشتریان در هنگام ورود باید ابتدا منتظر دریافت –یک کارت کانبان (kanban card)– میماندید. در هنگام خروج، کارت را برمیگردانید تا دیگران نیز بتوانند به سوپرمارکت وارد شوند. کارتها در کنار توزیع مواد ضدعفونی کننده به دست شما میرسیدند. نمیتوانستم ببینیم که کارتها در حین استفاده نیز ضدعفونی میشدند یا نه.
این تجربه یادآور نمونهای است که در آن، کلاسبندی مقدماتی کانبان اجازهی استفاده از کارتهای کانبان را میدهند، تا جریان بازدیدکنندها در برخی از مکانهای تفریحی ژاپن کنترل شود.
کارت کانبان یک ارائه تصویری از قلمهای کاری است
بعد از آن، حتما باید برای پیچیدن نسخهام به داروخانه میرفتم. (خوشبختانه، این دارو برای هیچگونه بیماری تنفسی نیست.) با آنکه داروخانه طبق روال عادی باز است، ورودی داروخانه در هر لحظه یک نفر است. گمان میکنم احتمال افزایش مراجعین بیمار، این سقف WIP (کار در جریان) را ایجاب میکند.
ویژگی دومی که برای بهبود جریان و کاهش مدت انجام کار (lead time) طراحی شده است، سفارشی است که از قبل ایمیل میزنید یا تلفنی به آنها اعلام میکنید. بنابراین این سفارش میتواند قبل از رسیدن شما آماده باشد.
آمادهسازی پیشرفته به داروخانه اجازه میدهد که اتلاف را کاهش و استفاده از منابع (use of resources) را بهبود دهد. وقتی یک نسخه را شخصا تحویل میدهید؛ زمان انتظار (waiting time) و جابهجایی خیلی زیادی وجود دارد. علاوه بر این، برای داروخانه دسته کردن سفارشات و پیدا کردن اندازه دسته (batch size) بهینه برای اجرا بسیار سخت است.
ممکن است کاهش اتلاف (waste)، از نوع جابهجایی (movement) سخت باشد؛ اما وقتی سفارشات از قبل آماده باشند، زمان انتظار کاهش مییابد و اندازههای مختلفی امتحان میشود.
با این وجود اگر همه مردم در ورودی داروخانه جمع شوند و منتظر نوبت ورود خود باشند، اعمال روش محدودسازی ورود مردم به داخل فروشگاه برای اینکه فاصله بهداشتی مشتریان حفظ شود، ناموفق است. این مشکلی است که پر کردن مجدد (replenishment) صف آماده شده دارد. با توجه به اینکه مشتریان منتظر مدام تغییر میکنند، بهندرت میتوانید از آنها (کارکنان داروخانه) انتظار داشته باشید درحالی که به کارهایشان میرسند، ادامه جریان ورودیها را همزمان با نگهداشتن فاصله مناسب بین مشتریان منتظر، حفظ کنند. با وجود همه اینها، در چند کشور مردم به طور منظم و متمدنانه برای اتوبوس صف میبندند؟
پس، داروخانه ناچار بود با فراهم کردن انواعی از طنابها و میلههایی که مشابه آنها را در فرودگاهها و سینماها میبینید، بکلاگ (backlog) مشتریان را درست کند. همزمان، علامتها ایجاب میکردند که افراد منتظر، فاصله خود را از یکدیگر حفظ کنند.
و همچنین، این اجتناب ناپذیر بود: بوی داروهای تند و تیز سرنوشت تجربه کانبان استاندارد را بیادم میانداخت.
مترجم پیشنهاد میکند برای آشنایی بیشتر با مفاهیم کانبان یک از کتابهای سطح مقدماتی معرفی شده در کتابهای کانبان را مطالعه کنید.
مترجم: سوگل کرمانی
ویراستار: حمید خاتمی
منبع: https://www.3cs.ch/kanban-in-the-time-of-corona
نسخه صوتی این مطلب را بشنوید:
1 دیدگاه
جالب بود و فکر خوبیه برای داروخانه و اینکه به نظر من کارتها بر اساس شماره باشه بهتر که افرادی که بیشتر مراجعه میکنند هر کدام یک شماره داشته و قفسهای مجزا برای خود و پس از مراجعه نکردن بلند مدت کارتشان سوخت شود و جایگزین برای افراد دیگر شود