کانبان ناب ایرانکانبان ناب ایرانکانبان ناب ایرانکانبان ناب ایران
  • صفحه اصلی
  • دانشنامه
  • مقالات
  • دوره ها
  • رویداد ها
  • گواهی‌ها
  • معرفی نویسندگان
  • تماس با ما
بکارگیری سنجه‌های جریان کانبان در استفاده موثر از در رویدادهای اسکرام
راهنمای کانبان برای تیم‌های اسکرام بخش اول
10 فروردین 1399
بکارگیری تجربه‌های کانبان در استفاده موثر از گردش کار در تیم‌های اسکرام
راهنمای کانبان برای تیم‌های اسکرام بخش دوم
10 فروردین 1399

اوضاع تحت کنترل است + نسخه صوتی

منتشر شده توسط مهدیه قدسی نژاد در 10 فروردین 1399
موضوعات
  • کانبان
برچسب ها
  • بهبود
  • جریان
  • ظرفیت تیم
  • کار در جریان
  • کانبان
  • محدود کردن
محدود کردن کار در جریان

کانبان می‌گوید بهترین راه برای کنترل اوضاع، محدود کردن کار در جریان است.

4 دقیقه زمان مطالعه

چرا باید کار در جریان را محدود کنیم؟

یکی از مفاهیم جالبی که در کانبان با آن روبه‌رو شده‌ام، مفهوم «سقف کار در جریان (WIP limit)» است.

حتما همه ما تا به‌حال در صف‌های زیادی ایستاده‌ایم. صف خرید انواع مواد غذایی روزانه مثل نان و قدیم‌ترها، شیر. یا صف‌های جلوی صندوق‌های فروش در فروشگاه‌های بزرگ. اما یکی از جالب‌ترین صف‌ها برای من، زمانی بود که قصد خرید یک لباس مجلسی را داشتم! نحوه و علت تشکیل این صف با صف‌های قبلی متفاوت بود. اول باید توضیح دهم که لباس‌های مجلسی معمولا بسیار گران‌قیمت و ظریف هستند. به همین دلیل در هر فروشگاه، علاوه بر فروشنده اصلی، یکی دوتا دستیار هم حضور دارند. فروشنده مشتریان را به‌حال خود رها نمی‌کند تا هر وقت‌که خواستند لباس را از رگال بیرون بیاورند یا حتی به آن دست بزنند. زیرا کوچک‌ترین تماس ممکن است آسیبی به لباس وارد کرده و موجب خسارت مالی و دردسر شود. از طرفی با توجه به قیمت‌های بالا و زلم زیمبوهای استفاده شده روی لباس‌ها، امکان دستبرد هم وجود دارد.

در زمان‌هایی از روز تعداد مشتریان محدود است و مشکل خاصی وجود ندارد. اما در روزها یا ساعت‌های خاصی تعداد مشتریان داخل فروشگاه بالا می‌رود. در این شرایط چه‌طور فروشنده می‌تواند بر وضعیت داخل فروشگاه مسلط باشد؟

راه حلی به نام سقف کار در جریان

راه حلی که فروشندگان برای این وضعیت پیدا کرده بودند این بود که، هر وقت تعداد مشتری‌های داخل فروشگاه از تعداد مشخصی بیشتر می‌شد، درب مغازه را می‌بستند تا تیم فروش بتواند با تمرکز کافی به درخواست‌های هر مشتری پاسخ داده و رضایت او را تامین کند. در عین حال، اوضاع نیز تحت کنترل باشد. البته این استراتژی یک منفعت دیگر هم داشت. معمولا مشتریان جذب فروشگاهی می‌شوند که متقاضی زیادتری دارد. آیا صف تشکیل شده پشت در، معنای خاصی دارد؟ آیا اجناس یا خدمات خاصی ارائه می‌شود که دیگران حاضر به ایستادن در صف هستند؟ در این میان کسانی هم هستند که قصد خرید ندارند و هدفشان صرفا چرخیدن در بازار است. این دسته کم‌اهمیت، از مشتریان واقعی حذف می‌شوند. چرا که منتظر ماندن در صف از حوصله آن‌ها خارج است.

این فروشندگان به طور ناخودآگاه مفهوم سقف کار در جریان را که در کانبان استفاده می‌شود به‌کار گرفته‌اند. کانبان می‌گوید به جای سرازیر کردن مداوم درخواست‌های جدید مشتریان به سمت تیم توسعه، اول ظرفیت تیم را برآورد کنید. سپس مطابق با این ظرفیت، درخواست‌ها و کارهای جدید را بپذیرید. یک مفهوم ساده ولی مفید که حتی در مدیریت زندگی شخصی ما نیز کاربرد دارد. زیرا ما نیز ظرفیت (عمر و انرژی) محدودی داریم و نمی‌توانیم همزمان برای رسیدن به تمام اهداف خود تلاش کنیم.

براساس ظرفیت، کار بپذیرید

با محدود کردن کار در جریان، رضایت و احترام حاکم می‌شود.

یک معامله برد-برد

مشخص شدن ظرفیت تیم (یا حداقل تقریبی از آن)، مزایای گوناگونی دارد، برای مثال:

  • تیم می‌داند در یک بازه زمانی چقدر کار قابل انجام است. در واقع تیم به خودشناسی می‌رسد! قطعا معجزه‌ای رخ نخواهد داد تا خیلی بیشتر از مقدار مشخص شده، کار قابل انجام باشد. بنابراین تعهدی که برای انجام کار داده می‌شود پایه و اساس روشنی دارد.
  • مشتری می‌داند منطق مشخصی برای انجام درخواست‌ها وجود دارد. در نتیجه از تیم انتظارات غیر واقعی نخواهد داشت.
  • مدیر تیم بر اوضاع مسلط است!
  • و مهم‌تر از همه آن‌که، مشتری احساس بهتری دارد؛ زیرا می‌بیند درخواست او میان حجم انبوهی از درخواست‌ها دفن نشده و نیاز به پیگیری مداوم ندارد. به عبارت دیگر، برای درخواست‌ها ارزش قائل شده‌اند.

مثال فوق تنها یک معرفی مختصر برای آشنایی با مفهوم «سقف کار در جریان» در کانبان بود. برای استفاده درست از این مفهوم به اطلاعات بیشتری نیاز است. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این مفهوم و سایر مفاهیم کانبان، از منابع معرفی شده در کتاب‌های کانبان کمک بگیرید.

 

نسخه صوتی این مطلب را بشنوید:

اشتراک
مهدیه قدسی نژاد
مهدیه قدسی نژاد

مطالب مرتبط

استفاده از کانبان در عملیات فناوری اطلاعات

استفاده از کانبان در عملیات فناوری اطلاعات

31 خرداد 1401

استفاده از کانبان در عملیات فناوری اطلاعات-بخش ده(پایانی)


اطلاعات بیشتر
استفاده از کانبان در عملیات فناوری اطلاعات

استفاده از کانبان در عملیات فناوری اطلاعات

27 خرداد 1401

استفاده از کانبان در عملیات فناوری اطلاعات-بخش نهم


اطلاعات بیشتر
استفاده از کانبان در عملیات فناوری اطلاعات

استفاده از کانبان در عملیات فناوری اطلاعات

4 اردیبهشت 1401

استفاده از کانبان در عملیات فناوری اطلاعات-بخش هشتم


اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • صفحه اصلی
  • دانشنامه
  • مقالات
  • دوره ها
  • رویداد ها
  • گواهی‌ها
  • معرفی نویسندگان
  • تماس با ما

عضویت در خبرنامه

لطفا صبر کنید

تشکر از شما بابت عضویت درخبرنامه

info@leankanban.ir09393406700

کانبان ناب ایران را دنبال کنید.

  • instagram
  • linkedin
  • beatport
  • telegram
  • aparat
تمام حقوق برای مجموعه کانبان ناب ایران محفوظ است.