29 شهریور 1399
نگاشت جریان ارزش

راهنمای نگاشت جریان ارزش به زبان ساده

نگاشت جریان ارزش (VSM) ابزار ناب تصویری جامعی است که جریان ارزش را در طول فرایند به‌تصویر می‌کشد. VSM ابتدا در صنعت تولید استفاده می‌شد؛ اما امروزه صنایع از آن برای تجزیه و تحلیل فرایند جریان خدمت‌شان استفاده می‌کنند. جریان در واقع زنجیره‌ای از اطلاعات و داده‌هایی است که برای کسب رضایت مشتری از آن استفاده می‌کنید. این مفهوم اغلب برای ساده‌سازی عملیات پیچیده تجاری […]
21 شهریور 1399
نگاشت جریان ارزش از ناب سرچشمه می‌گیرد و کمک می‌کند تا از فرایند درک بهتری داشته باشیم و بتوانیم آن را بهبود دهیم.

نگاشت جریان ارزش- درس اول (ویدئو)

ابتدا مفهوم جریان ارزش را بررسی کنیم. جریان ارزش، به محقق کردن ایده، حل مشکل یا مسئله و یا بر طرف کردن نیازی که برای مشتری و یا ذینفعان مهم است و ارزش دارد می‌گویند؛ که در یک سازمان به طور طبیعی و مداوم باید در یک جریان، آن ارزش را به دست مشتری یا ذینفعان رساند. برای مشخص کردن این جریان آن را تصویرسازی […]
19 شهریور 1399
اسکرامبان به تیم‌ها کمک می‌کند تا توانایی خودشان را برای تحویل محصولات با ارزش به کار گیرند.

اسکرامبان چیست؟ (بخش اول)

تیم­‌هایی که اسکرامبان را انتخاب می‌کنند بخش‌های اصلی اسکرام و کانبان را ترکیب می‌کنند تا بتوانند محصولات بهتری به مشتریان خود تحویل دهند. در این مقاله، به بازنگری مبانی اسکرام و کانبان می­‌پردازیم و بررسی می­‌کنیم که چگونه می‌توانید آن‌ها را به‌­طور اثربخش در قالب اسکرامبان ترکیب کنید. همچنین تصورات غلط رایج و دام‌هایی را بررسی می‌کنیم که تیم‌ها با پذیرش اسکرامبان با آن‌ها مواجه […]
14 شهریور 1399
کتاب «توسعه نرم افزار چابک در دورکاری» درس‌های مهمی در مورد چگونگی دیجیتالی شدن و ادامه‌ی کسب و کارها در شرایط کرونا را ارائه می‌دهد.

توسعه نرم‌افزار چابک در دورکاری (بخش اول)

کتاب «توسعه نرم‌افزار چابک در دورکاری» توصیه‌ها و درس‌های مهمی در مورد چگونگی کار و ادامه‌ی حیات کسب و کارها در شرایط کرونا را ارائه می‌دهد. اگر پیش‌گفتار این مطلب را نخوانده‌اید؛ پشنهاد می‌کنم مطالعه را از بخش پیش‌گفتار شروع کنید.   دیجیتالی شدن، شرطی برای ادامه حیات اگر کسب و کارها متوجه نشوند که چگونه تمام شرکت خود را برای سازگاری با تکنولوژی‌های جدید […]
4 شهریور 1399
اسپرینت ها در قلب چارچوب اسکرام هستند

اسکرام و اسپرینت‌ها + نسخه صوتی

اسکرام چیست؟ اسکرام چارچوبی است که به تیم‌ها کمک می‌کند با یکدیگر کار کنند. اسکرام تیم‌ها را تشویق می‌کند تا از تجربه‌ها بیاموزند، ضمن کار روی یک مسئله خودسازمانده شوند، و برای بهبود مستمر به پیروزی‌ها و شکست‌های خود بیندیشند. هر چند اسکرامی که در مورد آن صحبت می‌کنیم بیشتر اوقات توسط تیم‌های توسعه نرم‌افزار استفاده می­‌شود، اما اصول و درس‌های آن می‌تواند بر روی […]
28 مرداد 1399
کتاب «توسعه نرم افزار چابک در دورکاری» درس‌های مهمی در مورد چگونگی دیجیتالی شدن و ادامه‌ی کسب و کارها در شرایط کرونا را ارائه می‌دهد.

توسعه نرم‌افزار چابک در دورکاری (پیش‌گفتار)

پیش‌گفتار مدت‌ها است ایده نوشتن کتابی را در ذهن دارم که خوانندگان را با دنیای جالب و گسترده‌ی مدیریت تیم‌های دورکار، برون‌سپاری و برون ستادی (برون کارمندی) آشنا ‌کند. چندین منبع و آمارهای مختلف را تجزیه و تحلیل کردم و ساختار پیش‌نویس و ترکیب فصل‌های این کتاب را نوشتم. من و همکارانم با افراد بسیاری گفتگو کردیم که به نوعی با صنعت فناوری اطلاعات و […]
23 مرداد 1399

TPS چیست؟ (ویدئو)

سیستم تولید تویوتا (Toyota Production System: TPS)، که در اصل تویوتا آن را «تولید به موقع» نام گذاری کرد، برای سازماندهی عملیات تولید از هماهنگی امکانات و تدارکات و مدیریت تامین‌ تا تحویل محصول به مشتری توسعه داده شده‌است. مفهوم اساسی آن، کاهش هزینه از طریق حذف اتلاف و بهینه‌سازی ماشین و قابلیت‌های انسانی است. در ابتدای قرن بیستم، TPS منجر به شکل‌گیری اصول تفکر […]
21 مرداد 1399
به‌کارگیری تفکر ناب در توسعه نرم افزار و اتلاف آن

به‌کارگیری تفکر ناب در توسعه نرم افزار بخش سوم

در ادامه مقاله‌ی «به‌کارگیری تفکر ناب در توسعه نرم‌افزار» به بررسی اتلاف شناسایی شده در محیط توسعه نرم‌افزار می‌پردازیم. پیشنهاد می‌شود درصورتیکه هنوز بخش‌های قبلی این مقاله را نخوانده‌اید مطالعه را از بخش‌های اول و دوم آن شروع کنید. هفت اتلاف در فناوری اطلاعات هفت اتلاف شناسایی شده در یک محیط تولید عبارتند از: نقل و انتقال موجودی حرکت (جا‌به‌جایی) انتظار تولید بیش از حد فرایند سازی […]
16 مرداد 1399
پس از تصمیم به چابکی نوبت چیست؟

متد چابک خود را انتخاب کنید!

پس از تصمیم به چابکی نوبت چیست؟ مهم‌ترین مسئله انتخاب چارچوب یا متد چابک مناسب است. چارچوب‌هایی مانند: اسکرام، کانبان، سیف و غیره. کدام یک از این چارچوب‌ها مناسب کسب‌و‌کار شما است؟ این تصمیم آسانی نیست و ملاحظات احتمالی زیادی دارد اما درنظر گرفتن برخی چنبه‌های مختلف، در انتخاب مسیر درست به شما کمک می‌کند.
14 مرداد 1399
صف یا صف‌ها دشمن حقیقی جریان

صف، دشمن حقیقی جریان بخش سوم

در فناوری اطلاعات کجا باید صف‌ها را جستجو کنیم؟ در بخش سوم مقاله‌ی «صف، دشمن حقیقی جریان»، تاثیر صف‌ها بر هزینه کسب‌وکار تشریح می‌شود و راه‌هایی کاربردی برای کاهش تاثیرات منفی آن‌ها ارائه می‌گردد. پیشنهاد می‌کنیم که اگر هنوز بخش‌های‌ قبلی این مقاله را نخوانده‌اید مطالعه را از بخش‌های اول و دوم شروع کنید.   1. فعالیت‌های پیش از پروژه راینرتسن (Reinertsen) و اسمیت (Smith) […]
2 مرداد 1399
سیستم کششی با اولویت بندی و براورد وظایف

بکارگیری کانبان برای احیای پروژه‌های در حال شکست بخش سوم

این مقاله یک مطالعه موردی در خصوص یک پروژه در حال شکست است که به‌واسطه رویکرد چابک و بکارگیری اصول کانبان و سیستم کششی با چالش‌های تیم توسعه و مشتری روبرو شده است و ضمن توضیح مشکلات و بررسی علل آن، با بکارگیری سیستم کششی کانبان و برخی اصول چابک نظیر برنامه ریزی، اولویت بندی و براورد وظایف، راهکار نجات را توضیح می دهد. پیش […]
21 تیر 1399

چرخه بازخورد کانبان

چگونه چرخه بازخورد را در سیستم کانبان‌تان پیاده‌سازی کنید؟ مهم نیست که چه موقعیتی دارید، همیشه تمایل دارید در جریان همه چیز باشید. به‌این‌شکل نقش خود را متوجه می‌شوید و می‌فهمید چگونه می‌توانید به موفقیت سازمان خود کمک کنید. چرخه‌های بازخورد کانبان چیست؟ چرخه‌های بازخورد کانبان یا ریتم کانبان، روش‌ها یا رویکردهایی است که برای ایجاد بهبود مستمر در فرایندها و عملیات یک سازمان پیاده‌سازی […]