26 اردیبهشت 1399
صف یا صف‌ها دشمن حقیقی جریان

صف؛ دشمن حقیقی جریان بخش دوم

در بخش دوم مقاله‌ی «صف؛ دشمن حقیقی جریان»، تاثیر صف‌ها بر هزینه کسب‌وکار تشریح می‌شود و راه‌هایی کاربردی برای کاهش تاثیرات منفی آن‌ها ارائه می‌گردد. پیشنهاد می‌کنیم که اگر هنوز بخش اول این مقاله را نخوانده‌اید مطالعه را از بخش اول شروع کنید.   صف‌های طولانی هزینه بیشتری دارند در مواجهه با یک صف طولانی، ترجیح می‌دهیم با خوش‌بینی واکنش نشان دهیم. خالصانه می‌گوییم یک […]
16 اردیبهشت 1399
بکارگیری سنجه‌های جریان کانبان در استفاده موثر از در رویدادهای اسکرام

راهنمای کانبان برای تیم‌های اسکرام بخش سوم

بکارگیری سنجه‌های جریان کانبان در استفاده موثر در رویدادهای اسکرام در بخش سوم مقاله «راهنمای کانبان برای تیم‌های اسکرام» تشریح می‌شود. پیشنهاد ویراستار این است که اگر هنوز بخش اول را نخوانده‌اید، مطالعه این راهنما را از بخش اول شروع کنید.   سنجه‌ها و تجزیه و تحلیل‌­های جریان کاربرد کانبان در فضا‌ی اسکرام مستلزم جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کمینه‌ای از سنجه‌های جریان است. این […]
12 اردیبهشت 1399
سیستم کششی با اولویت بندی و براورد وظایف

بکارگیری کانبان برای احیای پروژه‌های در حال شکست بخش اول

«این مطالعه موردی تشریح می‌کند که چگونه بکارگیری تکنیک‌های کانبان و توسعه ناب یک پروژه در حال شکست را نجات می‌دهد.» پیش زمینه این پروژه خاص، یک پروژه توسعه شخصی برای یک مشتری بزرگ بود، که به مدت یک سال به طول انجامید. تعداد اعضای تیم توسعه بین 10 تا 15 متغیر بود. تیم، پروژه را با به‌کارگیری یک مدل توسعه آبشاری [1] رایج شروع […]
4 اردیبهشت 1399
به‌کارگیری تفکر ناب در توسعه نرم افزار و اتلاف آن

به‌کارگیری تفکر ناب در توسعه نرم افزار بخش اول

مقدمه مترجم مقاله حاضر ترجمه ای است از Applying Lean Thinking to Software Development نوشته استیون پیترز (Steven Peeters) که در سال 2013 در مجله الکترونیکی InfoQ به چاپ رسیده است. در این مقاله در مورد مفهوم اصلی تفکر ناب و نحوه به‌کارگیری آن در تیم‌های توسعه نرم افزاری توضیحاتی ارائه گردیده تا با تمرکز بر تکنیک‌ها و مفاهیم توصیف شده، ضمن کاهش اتلاف و […]
31 فروردین 1399
کانبان روشی است که می‌توان از آن در زمان کرونا نیز استفاده کرد.

کانبان در هنگام کرونا + نسخه صوتی

پیاده‌سازی تجربه‌ کانبان استاندارد در سوپرمارکت دیروز به سوپرمارکت رفتم وخوشحال شدم ‌که یک تجربه کانبان استاندارد (standard kanban) در آن‌جا پیاده‌سازی شده بود. در واقع، برای محدود کردن ازدحام مشتریان در هنگام ورود باید ابتدا منتظر دریافت –یک کارت کانبان (kanban card)– می‌ماندید. در هنگام خروج، کارت را برمی‌گردانید تا دیگران نیز بتوانند به سوپرمارکت وارد شوند. کارت‌ها در کنار توزیع مواد ضدعفونی کننده به […]
25 فروردین 1399
صف یا صف‌ها دشمن حقیقی جریان

صف؛ دشمن حقیقی جریان بخش اول

مقدمه مترجم در حین بکارگیری روش کانبان، و پیروری از اصل «محدود کردن کار در جریان»، به احتمال زیاد با صحنه تشکیل شدن صف/صف‌ها روبه‌رو شده‌اید. هرچند این احتمال وجود دارد که صف‌ها توجه‌تان را جلب نکرده باشند! اما در هر صورت تشکیل صف‌ به طور ناخودآگاه اتفاق می‌افتد. واکنش شما در برابر آن چیست؟ تا‌به‌حال تصور کرده‌ایذ که می‌توانند پیامدهای منفی به همراه داشته […]
15 فروردین 1399
کانبان یکی از روش‌هایی است که از فلسفه کایزن، مبنی بر بهبود مستمر پیروی می‌کند.

بهبود مستمر در کانبان یا کانبان عاشقانه! + نسخه صوتی

هنر ظریف اصلاح یا همان بهبود مستمر در کتابی با نام «هنر خوب زندگی کردن» فصلی وجود دارد که به هنر ظریف اصلاح اشاره می‌کند: «نباید انتظار داشت همه چیز از اول درست و مناسب باشد. هیچ‌جا تنظیمات اولیه کاملی پیدا نخواهید کرد. پیدا کردن شریک ایده‌آل برای ازدواج، همکاری و یا دوستی غیر ممکن است. در تمام این موارد به دنبال یافتن نقطه شروع […]
13 فروردین 1399
بکارگیری تجربه‌های کانبان در استفاده موثر از گردش کار در تیم‌های اسکرام

راهنمای کانبان برای تیم‌های اسکرام بخش دوم

بکارگیری تجربه‌های کانبان در استفاده موثر از گردش کار در تیم‌های اسکرام در بخش دوم مقاله «راهنمای کانبان برای تیم‌های اسکرام» تشریح می‌شود. پیشنهاد ویراستار این است که اگر هنور بخش اول را نخوانده‌اید، مطالعه این راهنما را از بخش اول شروع کنید.   تجربه‌­های کانبان تیم‌­های اسکرام با استفاده از چهار تجربه‌ی زیر به بهینه­‌سازی جریان می‌رسند: تصویرسازی گردش ­کار محدود کردن WIP مدیریت […]
10 فروردین 1399
محدود کردن کار در جریان

اوضاع تحت کنترل است + نسخه صوتی

چرا باید کار در جریان را محدود کنیم؟ یکی از مفاهیم جالبی که در کانبان با آن روبه‌رو شده‌ام، مفهوم «سقف کار در جریان (WIP limit)» است. حتما همه ما تا به‌حال در صف‌های زیادی ایستاده‌ایم. صف خرید انواع مواد غذایی روزانه مثل نان و قدیم‌ترها، شیر. یا صف‌های جلوی صندوق‌های فروش در فروشگاه‌های بزرگ. اما یکی از جالب‌ترین صف‌ها برای من، زمانی بود که […]
7 فروردین 1399
بکارگیری سنجه‌های جریان کانبان در استفاده موثر از در رویدادهای اسکرام

راهنمای کانبان برای تیم‌های اسکرام بخش اول

مقدمه ویراستار ما در تیم ترجمه‌ی سوما در تابستان 98 مقاله‌ی «راهنمای کانبان برای تیم‌های اسکرام» را برای ترجمه انتخاب کردیم. با توجه به نکات ارزشمندی که در این مقاله جهت استفاده از کانبان برای بهبود جریان در تیم‌های اسکرام ارائه شده است تصمیم گرفتیم که آن را برای اولین بار در سایت leankanban.ir منتشر کنیم. لازم به ذکر است ویرایش این مقاله مربوط به […]
5 فروردین 1399
شعار کانبان

از همین‌جا شروع کنید! + نسخه صوتی

برای ما ایرانی‌ها که تاریخ‌مان پر است از حکومت‌ها و پادشاهانی که به محض روی کار آمدن، ساختار قبلی را با خاک یکسان می‌کردند، این جمله باید خیلی عجیب باشد. ما همیشه عادت داشته‌ایم همه کارهای قبلی را، با این تصور که نفر یا تیم قبلی هیچ تخصصی نداشته است، دور بریزیم. در حالی‌که قطعا طی گذر زمان، دانش با ارزشی با آزمون و خطا […]
2 فروردین 1399
تصویر یرخی کتاب‌های شاخص کانبان

کتاب‌های کانبان

در گذر زمان، تعدادی از بهترین کتاب‌های کانبان را جمع‌آوری کرده‌ام، ولی تا به حال فکر نمی‌کنم یک مطلب با همه‌ی جزییات از آنها یک جا دیده باشم تا جایی‌که به این فکر افتادم که مجموعه‌ی شخصی خودم را به اشتراک بگذارم و نظرم را درخصوص کتاب‌ها بیان کنم شاید به بقیه کمک کند تا آنچه را که می‌پسندند، اتتخاب کنند. احتمالا بعضی از کتاب‌های خوب […]